lørdag 10. januar 2015

Fargelegging/coloring hos StampARTic

Hei og Godt Nyttår.
Idag blogger jeg for StampARTic.
***
Da starter vi på et nytt år, og vi skal ha ett måndlig innlegg hvor vi skal prøve å gi dere litt tips angående fargelegging. 
Vi skal i hovedsak fokusere på fargelegging med copic og promarker.
Og det kan være fra det helt enkle til litt mer avansert.
***
Hello and a Happy New Year.
We have brand new year and we are going to have a new monthly article about coloring, tips and tricks.
We are mainly focusing on coloring with copic and promarker.
It can be simple or more advanced.
***
Jeg er en copic jente og må innrømme at jeg elsker tusjene mine. Det kan komme av at jeg føler at jeg virkelig klarer å få en fin blending/overgang med fargene.
***
I am a copic girl and have to admitt that I love these markers. Maybe because they are the coloring medium I can get a good blend with colors.
***
Jeg liker veldig godt å fargelegge litt større bilder eller stempelmotiv, og jeg er veldig glad i Mixed media dolls fra Prima. De er morsomme å fargelegge.
Idag har jeg valgt å bruke en av guttene - Aiden
***
I also love to color in some kind of big images and stamps. I really like the Mixed media dolls from Prima. And today I choose one of the boys-Aiden.
***

***
Disse stemplene har ikke ansikt, så da har jeg faktisk prøvd meg på å tegne inn ansikt. Her får dere en bildeserie hvor dere ser hvordan jeg bygger opp fargene. Jeg starter alltid med den lyseste og bygger opp derfra. Jeg fargelegger først hele ansiktet og begynner deretter å bygge opp fargene langs kantene og jobber meg innover i ansiktet. Noen ganger kan det være litt for tydelige overganger og man føler at blendingen ikke er helt ok. Da bruker jeg å ta den lyse tuppen og hente farge fra en av de mørkere tusjene, og farge med fra ytterkantene og innover ansiktet til jeg er fornøyd med blendingen. 
Håret fargelegger jeg på samme måte, men bruker mer fjærstrøk på tusjene for at det skal ligne mer på hår.
Fargene jeg har brukt her er:
Hud: E50-51-00-30-01
Hår: E42-43-35-37-39
***
These stamps doesn`have faces so I just drew a face on Aiden. Here is some images to show how I build the colors. I always start with the lightest one and start building from there. I take a couple of layers with that one before I go to the next color. I always color all of the face first, then I start building colors from the sides and in to the face. Sometimes the blending isn`t so smooth and when that happens I take the tip of the lightest color and pick color from one of the darker markers. I start blending from the sides and in to the face. I do this until I like the blending.
As for the hair, I also start with the lightest color and building up with darker colors. I use feather stroke for this.
The color I used is:
Skin: E50-51-00-30-01
Hair: E42-43-35-37-39
***
***
Her er noen bilder som viser hvordan jeg bygger opp fargene på genseren. Her har jeg brukt fjærstrøk, noen små og noen større.
***
Fargene jeg har brukt er:
RV66-69-BV11-V25-28
***
Here is some images to show how I color in the sweater. I use mostly feather strokes on this. Some 
small and some bigger.
The colors I used are:
RV66-69-BV11-V25-28
***
***
Her er en kort video som viser hva jeg mener.
Her har jeg også blendet med tuppene på tusjene, for da er det lettere å få til ok overganger.
***
Here is a short video for you to watch.
Here I used the same way to blend colors, using the tip of  the lighets colors to pick color from the darkest.
***
 
***
Her kan dere se hvordan jeg har bygd opp fargen på buksa med bare to farger. Og i hovedsak har jeg fulgt strekene og forsterket de med fargene og lagt inn forsiktig markering av folder. Har lagt på lag på lag til jeg ble fornøyd med dypden i fargen.
 Fargene jeg har brukt er: YG91-E84
På skoene har jeg brukt samme farge som på genseren og jobbet meg fra midten og utover på skoene for å lage skygge.

***
Here are some images to show how I build the colors on the pants with only two colors. I have for the mostly followed the lines and made them darker with the colors and tried to make some folds. I used several layes until I liked the color on the pants.
The colors I used is: YG91-E84
I used the same colors on the shoes as I used on the sweater and startet from the midle and worked my way out to make some shadow.
***
Å helt til slutt ser dere kortet hvor jeg har brukt Aiden.
***
Fianally, here is the card where I used Aiden.
***
***
Det er mange måte å fargelegge med copics, men dette er min måte å gjøre det på. En forholdsvis enkel måte. Håper denne artikkelen var til hjelp for noen av dere.
Neste måned vil dere få se en tutorial med promarkers.
***
There is many ways to color with your copics, but this is how I do it. I hope this was for some help for some of you.
Next month there will be a tutorial with promarkes.
***

Ingen kommentarer: